Wayang iku kesenian Jawa kang wis kawentar
ing para warga. Ing babagan wayang, ana unsur seni, hiburan lan ajaran moral.
Miturut ing babagan ngrembakane karya sastra, wayang diowahi dening panganggit
dadi crita cekak. Anane crita cekak uwal saka crita wayang kang sebenere.
Gegayutan antarane crita cekak minangka karya sastra anyar lan klebu crita
uatawa lakon wayang kang ana gegayutane karo teks liyane lan ndadekake anane
hubungan intertekstualitas antarane crita cekak karo lakon wayang. Hubungan
intertekstualitas iki bisa uga wujude
dadi unsur-unsur crita cekak lan wujud saka hubungan intertekstualitas iki
awujud kritik sosial kang ana ing crita cekak. Panganggit medharake kritik
liwat karyane kang awujud crita cekak tumrap kahanan sosial kang ana ing
masyarakat.
Prekara kang arep dirembug ing sajroning panaliten iki
yaiku. Lakon wayang lan wacana sosial apa wae kang
ana gegayutane karo crita cekak ing intertekstualitas? Ancas sing arep kagayuh yaiku: Mangerteni intertekstualitas
crita cekak karo lakon wayang lan wacana sosial.
Panaliten
iki nggunakake dhasar intertekstual yaiku nggandhengake teks crita cekak karo
teks liya. Punjere panaliten iki ngonceki crita cekak saka babagan kang
gegayutan karo intertekstualitas. Analsis wujud interteks ana ing crita cekak
nggambarake kahanan ana ing masyarakat. Teknik analisis datane nganggo
intertekstualitas yaiku nggandhengake teks crita cekak karo teks liyane.
Kasiling
analisis panaliten iki antarane. Crita cekak minangka karya sastra ana
gegayutane karo karya liyane. Gegayutan iki sing dienggo dening panganggit
anggone nulis crita cekak. Ana ing wolu crita cekak iki, paling jumbuh karo
babagan wayang. Kanthi nganggo penghipograman kang dienggo dening
panaliti, ana wujud panyadapan (ekserp) yaiku; crita cekak “Bethara Kala” saka ruwatan,
crita cekak “Dhalang” saka Perang Baratayudha, crita cekak “Duryudana Gugat” saka
Perang Baratayudha, crita cekak “Semar” saka lakon “Semar Mbangun Kahyangan”, crita cekak “Reshuffle” saka kahanan
sekarang, crita cekak “Cakil Kelangan
Untu” saka Perang Kembang, lan ana
gegayutane karo wacana sosial kayata; panguripan, keseniantradisional,
pengembangan (ekspansi) ana; crita cekak “Bethara Kala” dari acara ruwatan, crita cekak “Dhalang”saka kontroversi pakem, crita cekak “Cakil
Dadi Ratu” saka Perang Kembang, lan nduweni
intertekstualitaskaro babagan sosial kayata; demokrasi, nggugat panguwasa,
nggampangake liyan, politik sing resik, manipulasi (modifikasi) ana; crita cekak “Bathara Kala saka ruwatan lakon “Murwakala”, crita cekak “Dhalang” saka Perang Baratayudha, crita cekak “Duryudana
Gugat” saka Perang Baratayudha, lan ing
sajroning crita cekak uga ana demokrasi, ngremehke liyan, nggugat panguwasa,
keamanan, curiga lan pemutarbalikan (konversi) ana; crita cekak “Dhalang” dari peristiwa Perang Baratayudha, crita cekak
“Suporter Taun Anyar” saka nakale remaja/masyarakat, uga ana gegayutane karo
wacana sosial kayata; demokrasi, dijlentrehake teks-teks kang
ana panyaruwe karo crita cekak.
Panyaruwe kang diprayogakake saka panaliten
iki yaiku kudune panaliten kang gegayutane karo
karya kang ana gandhenge karo karya liyane supaya bias dingerteni babone karya
mau. Kajaba iku, karya sastra kang ana isine babagan kritik uga didhukung
supaya dadi karya kang ana boboten tumrap masyarakat lan nyengkuyung
ngrembakane kreativitas panganggit ana ing masyarakat.
Kapethik
saka: Priyanto, Edi. 2011. Skripsi Unnes: Lakon Wayang Dan Wacana Sosial Dalam Crita Cekak.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar